Krimiforfatter Helle Mogensen udgav i 2019 sin første krimi HAVUNGER. 21. maj 2021 udgav hun sin anden krimi MALSTRØM. Jeg har læst begge bøger, som jeg synes er rigtig gode. De foregår ved den jyske vestkyst i et spændende miljø i en lille vesterhavsby. Det er ikke så tit, man læser bøger, der foregår her, så jeg synes, det kunne være interessant at lave dette interview med Helle Mogensen og spørge ind til hendes forfatterskab.
Hvem er du?
Jeg bor i Nykøbing på Mors – en perle i Limfjorden – sammen med min datter. Jeg er fan af egnen her. Menneskene og naturen. Alt sammen inspirerer mig til at skrive bøger. Sideløbende med mit forfatterskab arbejder jeg som kulturkonsulent. Jeg er i tidernes morgen uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus.
Hvorfor gik du i gang med at skrive krimier?
Jeg læser alskens skønlitteratur, men krimigenren har altid haft mit hjerte. For det første er jeg fascineret af krimimotoren, der driver handlingen frem. Alle brikkerne i puslespillet. For det andet illustrerer krimien rigtig meget om menneskelig adfærd – ikke mindst skyggesiderne. Det er fascinerende at blive stillet over for moralske dilemmaer, gru og ondskab. Samtidig får vi spændingen uden at bringe os selv i fare. Krimier tager fat på skyld og straf, stiller os over for etiske dilemmaer og menneskelige valg – og giver os mulighed for at identificere os med både ofret, gerningsmanden og efterforskeren.
Hvordan fik du idéen til ”Havunger” i 2019 og nu 2021 til efterfølgeren ”Malstrøm?
Der findes heldigvis inspiration alle steder: Dokumentarprogrammer, biograffilm, avisartikler, samtaler, personer, miljøer. Alt muligt, jeg samler op bevidst eller ubevidst og lægger i rygsækken. Arbejdet kan også være en inspirationskilde, bl.a. som tidligere krimi- og retsreporter på Morsø Folkeblad og B.T.
Hvordan har du researchet til dine bøger?
Jeg plotter bogen inden skriveprocessen og har det meste af researchen på plads, inden jeg sætter mig godt tilrette ved computeren. Jeg researcher på Google, fordyber mig i relevant faglitteratur, lokalhistoriske arkiver etc. Vigtigst af alt taler jeg med mennesker, som er så venlige at stille deres personlige og/eller faglige viden til rådighed. I forbindelse med Malstrøm har jeg interviewet forskellige fagpersoner, bl.a. en dyrlæge og en pensioneret drabsefterforsker.
Hvordan skaber du dine personer? Bruger du virkelige personer som modeller?
Jeg skriver for at underholde med en god historie og for at afdække temaer, der optager mig. Temaet i Havunger er skyld og skam samt evnen – eller mangel på samme – til at tilgive sig selv og ens medmennesker. At valg, handlinger og tilfældigheder kan forme et menneskeliv, uden at man egentlig vil det, og at man nogle gange først alt for sent opdager, hvor fatalt det kan være. I Malstrøm handler den overordnede historie om svigt og om at leve på kanten af sindets afgrund. Personerne vokser frem fra temaet, mens jeg undersøger, hvordan problematikken udfordrer forskellige typer af karakterer. Det er fascinerende at gå ind i en karakter og opleve vedkommendes temperament, egenskaber, baggrund og forståelse af verden.
Din hovedperson Anne Lebæk er psykolog. Hvad har du gjort for at beskrive hendes arbejde realistisk?
Det menneskelige sind og dets skyggesider er vildt interessant, og det var nærliggende at lade min hovedperson være psykolog. Jeg er så heldig at have en livline til en dygtig psykolog, der hjælper med faglige spørgsmål. Psykologi har altid interesseret mig. Hvis jeg ellers havde haft et karaktergennemsnit, der var højt nok, ville jeg gerne have læst psykologi på universitetet … Senere hen fik jeg mulighed for at tage et semester på en anerkendt psykoterapeutuddannelse i København sideløbende med mit journalistjob.
Hvorfor vælger du at lade dine bøger foregå i Hvertsund, som jo er et fiktivt sted?
Jeg er optaget af, hvordan et mindre og lidt isoleret samfund former dets mennesker på godt og ondt. Det er interessant at have den rå, vindblæste natur her ved vestkysten som en medkarakter i mine bøger og beskrive grundvilkårene for mennesker, der med kreativitet, stædighed, kamplyst og kærlighed kæmper for deres egn.
Har du overvejet, hvor vidt din næste krimi – jeg gætter på, at der kommer en sådan – også skal forgå i Hvertsund. Hvis det er tilfældet, vil nogle læsere måske mene, at det er urealistisk, at der sker flere drab på kort tid et så forholdsvis lille sted som Hvertsund.
Havunger og Malstrøm er de to første bind i en planlagt trilogi, og min fiktive fiskerby Hvertsund vil også danne rammen om det tredje bind i serien, hvor Anne Lebæk igen involveres i en drabsefterforskning. Det er med at tage sig i agt, hvis man kigger forbi Hvertsund …
Fortæl om din skriveproces. Hvornår skriver du – og hvor? Hvor lang tid gik der fra det første bogstav blev tastet i ”Malstrøm”, til det sidste punktum blev sat? Hvor let er det at forene forfatterskabet med dit arbejde?
Det er en kæmpe glæde at skrive fiktion! I en travl hverdag kan det imidlertid være en udfordring at finde skrivetid, så det tog mig to år at skrive Malstrøm. For mig fungerer det rigtig godt at afsætte tid i kalenderen. Helt lavpraktisk. Jeg skriver om aftenen og i weekender. I ferier tager jeg så ofte det kan lade sig gøre på skriveophold på Ørslev Kloster og Hald Hovedgaard. Det er den vildeste luksus at kunne fordybe sig fuldstændigt i skriveprocessen.
Beskriv hvordan du og din redaktør arbejdede sammen og fortæl, hvordan det føltes, da manuskriptet sandsynligvis kom tilbage, og du så ganske givet skulle hele ”baduljen” igennem igen?
Jeg har en tæt dialog med min knalddygtige redaktør og forlægger på Alpha Forlag, allerede inden jeg går i gang med at skrive. Vi taler bl.a. om bogens tema, plottet og ikke mindst mine karakterer. Det kan være en ensom proces at skrive en roman, så det er utroligt givende, at min redaktør er med inde over. Cirka halvvejs i manus læser min redaktør med og giver feedback, inden jeg skriver færdig. Derefter følger et par runder, hvor vi sender manus frem og tilbage mellem os. Vi kigger bl.a. på sprog og handlingsforløb. Det er en nørdet og fantastisk proces.
Hvem har fundet på bogens forside og titel, og hvilken betydning mener du, forsiden har for bogen?
Forsiden er skabt i samarbejde mellem et grafisk designbureau og mit forlag. Forsiden signalerer hav og rå vindblæst natur, hvilket er så centralt i min krimi. Naturen og havet er vigtige medkarakterer, der er med til at sætte stemningen. Det samme gør sig gældende for titlen, som vi lagde os fast på tidligt i processen. Jeg tænker, at bogforsider har stor betydning. Det er jo det første umiddelbare indtryk, man får af den roman, man står med i hånden hos boghandlen eller på biblioteket, og det har betydning for, om man vil afsætte tid til at læse og fordybe sig i værket.
Fortæl om nogle oplevelser, du har haft i forbindelse med udgivelsen af ”Malstrøm”.
Det er som nævnt en indadvendt og ensom proces at skrive en roman – misforstå mig ikke, jeg elsker det – men hold da op, hvor er det dejligt at dele den færdige bog med læserne. I kølvandet på en bogudgivelse følger en udadvendt tid med fuld fart på: Interviews til aviser og magasiner, radiointerviews, bogsigneringer, foredrag, bogmesser og som det allerbedste: gode bogsnakke med læsere, der også elsker skønlitteratur.
Har du fået smag for at være krimiforfatter?
Krimigenren er noget helt specielt i mine øjne. Det er dejligt og fantastisk at skrive til læsere, der elsker genren lige så højt og ovenikøbet har lyst til at bruge tid i selskab med mine bøger. Jeg er så glad og taknemmelig for modtagelsen af Havunger og Malstrøm, og det er så skønt, at læsere skriver til mig om deres læseoplevelse. Det giver masser af skriveglæde til tredje bind om Anne Lebæk.